"אימא שלי הגיעה… הלב שלי הלם חזק… 'היא שוב תתחיל עם הלמה שלה' חשבתי לעצמי. והיא באמת באה כמו רוח סערה. ישר למטבח. הדיחה את הכלים שנשארו שם מאתמול ו…לא. לא היה לי כוח להדיח אותם. הכניסה כביסה למכונה. פתחה חלונות לרווחה. הכינה קפה והתיישבה לידי. 'למה? למה יפה שלי' היא אמרה 'למה את עוד בפיג'מה?… בואי יש עולם שלם בחוץ…' ואני בכיתי.

"'אימא, אין לי כוח…'

'למה יפה שלי?!… בואי, קומי, תתקלחי, קחי את עצמך בידיים!… הלידה עברה מזמן למה את עוד עצובה?'

שתקתי. כבר ניסיתי להסביר לה ולבן זוגי מלא פעמים מה עובר עלי ואני לא מצליחה. אפילו אני לא מבינה מה קרה לי… נכון, ילדתי. נכון, כאב לי רצח. נכון, סבלתי מטחורים ומכאבים שם למטה מלא זמן… אבל הילד שלי בריא וזה מה שחשוב, לא?!… למה אני לא משחררת? למה אני לא שמחה? הרי הגשמתי חלום… אני אימא!"

"תרצי לספר לי על הלידה?" שאלתי "נראה שחווית לידה לא פשוטה…"

"מה לא פשוטה?! כאב לי נורא… הכאב לא נגמר… הצירים נמשכו שעות ובסוף אחרי כל הסבל הזה משכו אותו בוואקום. איזו אישה אני שלא מסוגלת ללדת בלי עזרה? איזו אימא אני!?"

נראה שגלית חוותה לידה טראומטית. מקור המילה "טראומה" ביוונית ופירושו פצע. היוונים התכוונו לפצע גופני, עם השנים הרחיבו את המושג גם למישור הנפשי. היום אנחנו יודעים שטראומה מהווה חלק מהחיים היום-יומיים שלנו כולל התנסויות לאורך ההפריה, ההיריון הלידה וההורות הטריה. אירוע שגורם לנו לצאת באופן פתאומי ואלים מהגבולות הפיזיים והנפשיים שלנו, שמרוקן אותנו ממשאבים וגורם לתחושת חוסר אונים ואימה עשוי להחוות על ידינו כאירוע טראומטי. פגשתי מגוון רחב של תרחישים שעשויים להחוות כטראומטיים ליולדת, לאב המלווה ולתינוק:

לידות חירום – מוקדמות, פתאומיות, כאלה שנכפו מתוך מצוקה.

לידות מכשירניות (ואקום).

לידות ארוכות וכואבות מאוד.

"מניפולציית קריסטלר" שהצוות הרפואי דוחף בכוח את ביטנה של האם בכדי לעזור ליילוד לצאת.

ניתוחים קיסריים פתאומיים (בעיקר ניתוחי חירום).

"לידה שקטה", הפלות, הפסקות היריון או אובדן של תאום במהלך ההיריון.

"לידה רגילה" עם מצוקה ואף סכנת חיים של האם או העובר.

טיפולי פוריות כואבים, ארוכים ומטלטלים

היריון בתנאי לחץ וחרדה הן מדאגה לשלומו של ההיריון והן בשל לחצים חיצוניים כמו מלחמה, טרור, קשיים כלכליים, תהליכי פרידה ואובדן, אלימות, אלכוהוליזם, סמים, עישון ועוד.

לידה של ילד עם צרכים מיוחדים

לידה היא חוויה עוצמתית ומרגשת מאוד. לא כל לידה היא לידה טראומטית. ישנן לא מעט לידות מעצימות מופלאות. אך לצערי, ישנן לידות, ובארצנו הקטנה, רבות מאוד שמסתיימות בתחושה קשה ואף טראומטית. מה היקף התופעה?

מאחר וטראומה הינה חוויה סובייקטיבית. קשה לומר. הערכות גסות מעריכות בין 30 – 50% מהיולדות בכל שנה חוות לידה קשה-טראומטית. חלקן תישאנה את התסמינים ימים רבים לאחר הלידה ותהפוכנה לפוסט-טראומטיות.

הטור המקורי פורסם ב'תיקון לידה' בXnet : https://xnet.ynet.co.il/articles/0,7340,L-5043143,00.html